Suomen ensimmäinen biokaasutaksi palvelee asiakkaitaan Laukaassa. Autoilija Juha Kalmari säästää taksi-auton polttoainekuluissa noin 4000 euroa vuodessa, kun laskua verrataan vastaavaan dieselauton polttoainekuluihin. Hänen autonsa on normaali Volvo, joka toimii sekä bio- että maakaasulla. Auton hankintahinta oli halvempi vastaava diesel Volvo, ja se on selkeästi ympäristöystävällisempi. Auton biokaasu polttoaine tankataan Laukaan Leppävedellä Erkki Kalmarin biokaasulaitoksella. Biokaasutankillinen, riittää noin 200 kilometrin matkaan. Autossa on bensatankki varapolttoaineena, joten auto ei jää tielle kaasun loppuessa. Kalmarin mielestä bio- ja maakaasutankkauspisteitä tulee saada Suomeen lisää, niin kaasua käyttävien autojen määrä tulisi nopeasti lisääntymään. Kaasukäyttöinen auto on lähes saasteeton ajoneuvo.
Erkki Kalmarin tilan biokaasu syntyy reaktorissa bakteerien toimesta, tilan omien lehmien lannasta ja prosessissa ja mukana olevista elintarviketeollisuuden sivutuotteita. Kalmarin tilalla pyritään kokonaan irti öljystä. Nykyisin traktorit tarvitsevat vielä dieseliä, mutta isännän tavoite on saada nekin kaasukäyttöiseksi lähiaikoina. Biokaasuntuotantoa tullaan lisäämään. Siitä osa käytetään liikenne polttoaineeksi ja muu osa kaasusta pyörittää generaattoria ja tuottaa sähköenergiaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti